سیستم های آبیاری هوشمند برنامه‌‌ریزی آبیاری را متناسب با آب و هوا و رطوبت خاک تنظیم می‌‌کنند و این برنامه‌ها و کنترلرها بطور قابل توجهی راندمان استفاده از آب در آبیاری فضای باز را بهبود می‌‌بخشد. برخلاف کنترل کننده‌‌های آبیاری سنتی که طبق یک برنامه‌‌ریزی متداول و از پیش تعیین شده کار می‌‌کنند، کنترل کننده‌های آبیاری هوشمند بر وضعیت آب و هوا، تبخیر و تعریق و استفاده گیاه از آب نظارت می‌‌کنند تا بطور خودکار برنامه‌‌ریزی آبیاری را با شرایط واقعی زمین کشاورزی تنظیم کنند.

به عنوان مثال با افزایش درجه حرارت در فضای مزرعه و یا کاهش بارندگی، کنترل کننده‌‌های آبیاری هوشمند با توجه به متغیر‌‌های اختصاصی خود مانند: نوع خاک، نحوه عملکرد آبپاش‌‌ها، رطوبت و خاک و… برنامه زمانبندی آبپاش‌‌ها را تنظیم می‌‌کنند.

بطور کلی سیستم آبیاری هوشمند به دو دسته تقسیم می ‌‌‌‌شوند:

  • سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر آب و هوا
  • سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت خاک

سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر آب و هوا

کنترل کننده‌‌‌‌های مبتنی بر آب و هوا، که بعنوان کنترل کننده‌‌‌‌های تبخیر و تعریق(ET) نیز شناخته می‌شوند، از داده‌های محلی هواشناسی برای تنظیم برنامه آبیاری استفاده می‌‌‌‌کنند. تبخیر و تعریق ترکیبی است از تبخیر از سطح خاک و تعرق گیاهان. این کنترل کننده‌‌‌‌ها اطلاعات مربوط به وضعیت آب و هوا را جمع‌‌‌‌آوری کرده و زمان آبیاری گیاهان را تنظیم می‌‌‌‌کنند تا سطح به مقدار مناسب و به اندازه کافی آب دریافت کند. داده های هواشناسی(ET) از چهار پارامتر آب و هوایی استفاده می‌‌‌‌کنند: دما، باد، تابش خورشید و رطوبت. این دقیق ترین روش برای محاسبه مقدار نیاز زمین کشاورزی به آب است.

بطور کلی سه نوع کنترلر(ET) مبتنی بر آب و هوا داریم:

الف. کنترل کننده‌‌‌‌های مبتنی بر سیگنال

در این روش از داده‌‌‌‌های هواشناسی یک منبع عمومی برای محاسبه(ET) تبخیر و تعریق سطوح استفاده می‌‌‌‌شود. سپس داده‌های (ET) از طریق اتصال بی سیم به کنترلرها ارسال می‌‌‌‌شود.

ب. کنترلرهای(ET) مبتنی بر اطلاعات تاریخی

از یک منحنی از پیش تعیین و برنامه‌‌‌‌ریزی شده بر اساس اطلاعات تاریخی آب در مناطق زمین استفاده می‌‌‌‌کنند. این منحنی می‌‌‌‌تواند بر اساس دما و شدت تابش خورشید تنظیم شود.

ج. کنترل کننده اندازه گیری آب و هوا در سایت

از داده های آب و هوایی جمع آوری شده در سایت استفاده می‌‌‌‌کند تا(ET) را بطور مداوم اندازه‌‌‌‌گیری کرده و زمانبندی آبیاری را تنظیم کند.


 

گروه مهندسی ارس متشکل از مهندسین و کارشناسان مجرب در ضمینه تولید و عرضه کنتور فلومتر ابزار دقیق و.. از سال 95 در حال فعالیت بوده

سیستم های جدید و مدرن آبیاری هومند را به بهترین شکل ممکن ارایه می دهد

مدیر عامل مهندس یوسف پورعباس مشیران

فعالیت های دیگر شرکت :در ضمینه پروژه های آبی سد شبکه آبیاری پیشرفته ، گند زدا، دستگاهای تصفیه اب و وستواتر و…

09107636654  مدیریت مهندس پورعباس

مدیریت مهندس پورعباس

www.araskontor.ir

www.araseng.ir

02191306367 دفتر تهران

راه های ارتباطی در اینیستاگرام و تلگرام